دوماهنامه مدیریت کیفیت فراگیر

بررسي اثربخشي اجراي سرويس قبل از تحويل خودرو بر شاخص‏هاي رضايت مشتريان

 

چکيده

معاونت بازاريابي و فروش شركت ايران خودرو كه مسئوليت فروش و تحويل محصولات شركت را برعهده دارد، با استفاده از الگوبرداري از تجارب شركت‏هاي موفق خودروساز از جمله بنز، تويوتا و ميتسوبيشي جهت ارائه خدمات نوين به مشتريان، پروژه سرويس قبل از تحويل[1] را در نمايندگي­هاي مجاز ايران خودرو طراحي و اقدام به اجراي آن نموده است.

فعاليت PDS آخرين مرحله نظارت بر كيفيت يك خودرو، قبل از تحويل به مشتري است كه هدف آن تحويل دادن محصول بدون عيب و نقص به مشتري مي­باشد. از آنجايي كه پيش از تحويل خودرو به مشتري، احتمال وقوع ايراداتي در فرآيند­­­هاي لجستيك و نگهداري خودروها وجود دارد كه بر كيفيت محصول اثرگذار خواهد بود. در نمايندگي‏ها، عمليات PDS براي بازرسي و حصول اطمينان از صحت خودرو و اقدامات اصلاحي در صورت مشاهده ايراد، انجام مي‏شود. در اين مقاله بررسي اثربخش اجراي سرويس قبل از تحويل خودرو بر زير شاخص­هاي رضايت مشتريان مورد آزمون قرار گرفته است.

 

[1] Pre Delivery Service (PDS)